Son 60 yıldır, ambalajın üç işlevi vardı: ürünü sarmak,
saklamak ve satmak. Bu süre içinde yeni
malzemelerin ortaya çıkması ve ambalaj tasarımı konusuna olan ilginin artması, ambalaj
sektöründe büyük değişikliklere neden olmuştur.
Ancak, eldeki akıllı malzemeleri kullanmak için bu sektörde çok da fazla
çaba harcanmayarak; en önemli neden olarak akıllı malzemelerin üreticiye
getirebileceği ilave maliyetler gösterilmiştir.
Öte yandan:
-İnsanların % 50’si kendilerine verilen ilaçların prospektüslerini
önemsemez.
-Dünyadaki sahte malların değeri 1 trilyon ABD doları
olarak tahmin edilmekte ve birçok sahte ürün insan sağlığına zararlı ve hatta bazen
ölümcül olmaktadır.
-Tüketicilerin marka sadakati
azalmaktadır. Araştırmalara göre belli
bir fiyat eşiğinin üzerine çıkılınca, Hızlı Tüketim Ürünleri (FMCG) markaları
farklılaşmamış hale gelebilir.
Bu yazımızda, akıllı ambalajlar ile sahtecilikle mücadele
edilerek, sahteciliğin insan sağlığı ve gıda güvenliği üzerindeki etkilerinin
azaltılacağı ve markanın pazar payının arttırılacağı konularına
değinilmektedir. Akıllı ambalajın
tüketicilerin, perakendecilerin ve marka sahiplerinin ve ayrıca devlet
kurumlarının yararına parça/adet bazında kullanılmasının çeşitli yolları bulunmaktadır.
Günümüzde kullanılmakta olan iki tip akıllı
ambalajlamadan bahsedebiliriz. Akıllı
etiketler (Örnek: RFID-Radyo Frekanslı Tanımlama Etiketleri) ve Ambalaj
indikatörleri (Örnek: TTI-Sıcaklık-Süre İndikatörleri).
Akıllı ambalaj teknolojilerinden birisi olan RFID ile
bilgiler depolanıp geri çağrılabilmektedir. Önümüzdeki yıllarda ilaçlar için parça bazında zorunlu olması beklenen
bu teknolojiden sağlanacak diğer faydalar arasında sahtecilikle mücadele
etmesi, bir tıbbi uygunluk sağlayıcı ve hatta geri dönüşümü kolaylaştıracak bir
araç olması sayılabilir.
RFID
Daha uzun bir zaman zarfına yayılan ikinci bir teknoloji ise
baskı sektöründeki gelişmelerin sonucudur.
İletken mürekkeplerdeki gelişmeler sayesinde ambalajlar üzerindeki
“ekranlar” interaktif olarak güncellenebilir, hatta video klipleri içerebilir. Gelecekte, ürün sahibi, tüketici ile
etkileşim içinde olabilecek ve ürününün ambalajını kontrol edebilecektir.
Akıllı ambalajlardaki gelişmeler, bu ürünlerin genel bir
çözüm olmasından çok spesifik bir sorun üzerinde duracağının ipuçlarını
vermektedir. Özellikle medikal ürünlerin
ambalajlanmasında (tıbbi uygunluk için hatırlatma ve kaydetme sistemlerinin
geliştirilmesi) bugünkü geleneksel ambalajlardan uzaklaşılması gerekebilir. Sahtecilik ve kurcalanmayı önleme gibi
sorunlar için yeni mürekkepler, barkodlar, malzemeler ve etiketler sayesinde
tedarikçiler suçu önlemede bir adım önde olabileceklerdir. Tüketiciye zarar gelmemesi için belgeleme
sistemlerinin geliştirilmesi ve onaylı tedarik zincirlerinin kurulması planlanmaktadır.
Akıllı ambalaj fırsatları sayesinde markalar rekabetin
giderek arttığı bir piyasada yüksek fiyatlar talep etmeye devam edebilir. İster
baskılı elektronik, ister dokunmatik yüzey ya da kışkırtıcı kokular yoluyla
olsun, interaktif ambalajlarda öncü olmak markalara rekabet gücü verir. Akıllı
ambalajla fark yaratan markalar kendi temel bileşenlerini ambalaja katarak
kullanıcıya özel ürünler sunabilir.
Bu yazımızda sizlerin
teknolojiler ve tedarikçiler hakkında daha fazla bilgi alabileceğiniz bazı referanslar
da yer almaktadır.
Ön bilgi
Akıllı malzemelerin ve sistemlerin birçok tanımı vardır
ve bu terimin bir tanımını yapmak için uzun uzun tartışmak mümkündür.
Akıllı ambalajın “kendi çevresindeki değişikliklere ya
kendiliğinden ya da kullanıcı ile etkileşim halinde tepki veren ambalaj” olarak
tanımlanması doğru olacaktır.
Ambalajın görünümü ve tasarımı son 60 yılda değişmiş
olmakla beraber, kimilerine göre tüketici yararına olacak pek fazla yeni işlev
kazandırılmamıştır. Akıllı malzemeler ve sistemler ambalaj sektörü hariç diğer sektör
ve uygulamalarda giderek daha çok kullanıldıkça, ambalajdaki gelişmeleri
yönlendirmek için pek fazla çaba sarf edilmemiştir. Oysa ki firmalar hem pazar
paylarını hem de itibarlarını arttırmak için kendi ürünlerinin ambalajlarına
yeni işlevler kazandırabilecekleri bazı temel alanlar üzerinde daha çok
durabilirlerdi.
indikatör
Akıllı ambalaj tüketiciye birçok açıdan yarar
sağlayabilir. Lojistikte yardımcı olan RFID ve ambalajlı gıda ürünlerinde
kullanılan göstergeler ve kontroller başta olmak üzere bunların çoğu yeterince
anlatılmıştır. Örneğin İngiltere’de, tüketiciyi bağlamak ve tüm paydaşlara
yarar sağlamak amacıyla üç alan ele alınmaktadır.
- Medikal sektöründe uygunluk oranlarını yükseltmek
- Sahteciliği veya ürünlerin kurcalanmasını önleyerek zararı azaltmak
- Marka rekabetini arttırmak
Ambalaj ve ürün tedarikçileri, perakendeciler, kamu kurumları ve tüketicilerin yeni teknolojilerin başarıyla uygulanmasından
yararlanmasını bekliyorlar.
Maliyet avantajı vardır
|
Eğlendirir
|
Bilgi verir
|
Güvenliği arttırır
|
Kullanışlıdır
|
|||
Türü
|
Nasıl
kullanılır?
|
Yorumlar
|
|||||
Belli ürünler üzerinde ya da mağaza rafında RFID
|
Müşteri yaklaşınca harekete geçen RFID etiketi bir
sinyal verir ve müşterinin mağaza kartı, cep telefonu ya da IPod’u
aracılığıyla bir sesli mesaj, ilan ya da ürün bilgisi gönderir.
|
Ürüne özgü reklam ve bilgi verir. İlave kişisel güvenlik mesajları içerir. “İçinde glüten var.”
|
û
|
ü
|
ü
|
ü
|
ü
|
Baskılı elektronik (fleksıbıl)
|
İletken mürekkepler ve kağıt piller
|
Fleksıbıl ekranlar için büyük potansiyel barındıran
yeni teknoloji
|
û
|
ü
|
ü
|
û
|
û
|
Ambalajı açmak için parola ya da sesi tanıma
|
Parola mekanizmasına elektro-kısıtlayıcı ya da manyeto-kısıtlayıcı
mühür konabilir.
|
Belli bir parolayla ve sesi tanıyarak açılan büyüklerle
ve çocuklarla dost ambalaj.
|
û
|
û
|
û
|
ü
|
ü
|
Polimer ambalajlarda renk
değiştiren pigmentler
|
Pigmentler renk değişmesini sağlar ve ileriye yönelik bilgi
verir
|
Yeni ambalaj kavramı ürünü rafta farklılaştırıyor ve
ürüne özgünlük veriyor.
|
û
|
û
|
û
|
ü
|
û
|
Ambalajda piezo-elektrik malzemeler
|
Sıkı kapatılmış bir ürünü açmak için kuvvet uygulanınca
oluşan akım elektro-aktif mürekkebe enerji vererek ürüne kurcalanma mesajı
gönderir.
|
Kurcalanmayı önleyen ambalaj müşterinin ürüne ve ürünün
orijinalliğine güvenmesini sağlıyor.
|
û
|
û
|
ü
|
ü
|
û
|
Kendinden ısınan/soğuyan kaplar
|
Kimyasal reaksiyon – faz değiştiren malzemeler
|
Şarabı soğutur, çayı ısıtır
|
û
|
û
|
û
|
û
|
ü
|
Saat & sıcaklık göstergeleri
|
Kontrollü reaksiyon hızı.
|
Dondurulmuş gıda uzun süre sıcakta kaldıysa uyarı verir
|
û
|
ü
|
ü
|
ü
|
ü
|
Mercekli etiketler
|
Bir dizi büyüten lenste belirgin hareket görülür.
|
Görsel etki
|
û
|
ü
|
ü
|
û
|
û
|
Gaz sensörleri
|
Kimyasal reaksiyonla bozuk gıda tespiti
|
Sensor ile renk değiştiren etiket harekete geçirilip
bilgi verilir
|
û
|
û
|
ü
|
ü
|
ü
|
Bu teknolojilerin en başında RFID metotlarına dayalı
olanlar gelmektedir. Etiket fiyatı
düştükçe bunlar parça/adet bazında daha uygun fiyatlı hale gelecektir. Etiketler ilaçlarda zorunlu hale gelerek
kökenini teyit edecek ve hatırlatıcılar gibi bilgileri tutup iletecek,
ilaçların alınmasını kaydedecek ve bu ilaçlar hakkında daha fazla bilgi
verecektir. İlaçlarda yaygın hale gelen RFID sahtecilikle mücadele araçlarından
biri olacaktır. Önde gelen markalar ürün ve tüketici hakkında bilgi saklama
fırsatını yakalayabilir ama gizlilik konularının mevzuat yoluyla ele alınması
gerekecektir. RFID etiketleri tüm tüketim ürünlerinde standart hale geldikten
sonra, market alışverişlerinde sıra beklemek gerekmeyecek çünkü RFID kullanılan
süpermarket arabasında ürünlerin kaydı tutulur ve mağazadan çıkarken anında
ödeme yapılır.
Gelecekte, baskılı elektronik ile günümüz ambalajının
iletişim unsuru temelden değişecek. Baskılı elektronik gelince, pahalı
silikonlu çip teknolojilerinden sağlanan özellikler seri ambalaj üretimine çok
uygun olacak. İnteraktif ambalaj ister ilaçlarda ister daha genel tüketim
ürünlerinde olsun müşteriye doğru bilgileri verecektir. Video klipler ve
değişen ekranlar çocukları eğlendirebilecek ve eğitecektir.
Bozulan gıdalar için gereken teknoloji zaten
geliştirilmiş ve dünya çapında çeşitli ölçülerde uygulanmaktadır. Sıcaklık-süre
indikatörleri (TTI’ler), MAP, kontrollü gaz dağılımı, bir dizi sensör ve emici
malzemeler, bazı markalar ve ilaçlar için ambalaj içeriğinin güvenli ömrünü
uzatıp garanti altına almada yararlı olabilecek gıda ambalajlama teknikleri
arasındadır. Nanoteknoloji sayesinde
bazı gıda ambalaj malzemelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri
geliştirilmeye çalışılmaktadır.
Tüketicinin elinde tespit ve takip imkanı olmalıdır. Teknolojilerin çoğu belirgin olmayıp kontrol
için cihazlar gerektiğinden, her şey perakendecide başlamalıdır.
Markaların kalabalık raflarda kendini göstermesi, RFID ve
baskılı elektronik göstergelerle yüksek bedel ödenmeye değer olduklarının,
tüketicilere kanıtlanması gerekmektedir.
Ancak şimdilik bu ürünlerin kullanım maliyetinin, ambalajda önemli bir
faktör olacağı anlaşılıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder