Nakliye ve dağıtım süreci
ambalajlama, taşıma, depolama ve nakletme faaliyetlerini içine alır. Bir ürün nihai varış noktasına ulaşmadan önce
bu önemli faaliyetlerin çeşitli döngülerine maruz kalabilir. Bu süreç boyunca ürün çeşitli potansiyel
tehlikelere dayanmak zorundadır:
- Sıcaklık ve nem gibi çevresel
tehlikeler
- Titreşim, darbe, sıkışma, bozulma, delinme gibi fiziksel tehlikeler.
- Haşere istilası,
çalınma ve kirlenme gibi diğer çeşitli tehlikeler.
Ambalajlı ürünlerin
nakliye ve dağıtım sırasındaki performansını etkileyen çevresel, fiziksel ve
diğer koşulları ele alırken, uluslararası literatürde ve belgelerde
"tehlikeler" terimi sıkça kullanılır. Bu terim gıda ürünlerini
etkileyen mikroorganizmalar gibi “tehlikelerle” karıştırılmamalıdır. Bunlar
HACCP sistemleri ile kontrol edilir (ama bu organizmaların dağıtım sırasında
yol açtığı kirlenme riski de dağıtım tehlikelerinden biri kabul edilir).
Çevresel tehlikeler
Çevre ve atmosfer koşulları
fiziksel dağıtım sırasındaki en ciddi tehlikelerden biridir. Ürünlerin aşağıdakilerden birine ya da
birkaçına karşı korunması gerekebilir:
- Isı –
erimeyi, tadın bozulması dahil bozulmaları, sızdırmayı, kabarcıklanmayı,
soyulmayı, yüksek ısıda erimeyi, renk atmasını, vs. önlemek için.
- Soğuk –
çatlamayı, donmayı, kırılmayı, vs. önlemek için.
- Su –
çözülmeyi, seyrelmeyi, ayrılmayı,
paslanmayı, korozyonu, lekelenmeyi, yazıların silinmesini, renk atmasını, vs.
önlemek için.
- Su buharı –
pası, korozyonu, topaklanmayı,
tıkanmayı, oyulmayı, küfü, vs. önlemek için.
- Basınç –
patlamayı, çökmeyi, yer
değişikliğini, vs. önlemek için.
Mümkünse, taşıma, depolama ve
sevk etme sırasında gerekli önlemleri alarak çevre tehlikeleri en aza
indirilmelidir.
Sıcaklık
Dağıtımda, özellikle
plastikler söz konusu ise, sıcaklığın uç noktalarda olmasından kaçınmalıdır
çünkü bunlar yüksek sıcaklıklarda sertleşebilir ve düşük sıcaklıklarda
kırılganlaşabilir. En çok kullanılan nakliye
ambalaj malzemeleri destekleyici köpükler ve streç filmlerdir.
Nem
Nem (atmosferde görünmeyen su
buharı) ambalajda iki tür sorun ortaya çıkarabilir. Dikkat edilmesi gereken mutlak nem değil nispi
nemdir (RH). Mutlak nem havanın gerçek
buhar ağırlığı taşıma kapasitesidir (doyma noktası). Nemli koşullarda, sıcaklık düşünce intermodal
bir kabın içinde yoğunlaşma meydana gelir ve tavandan ve duvarlardan su damlar.
Fiziksel tehlikeler
Nakliye ve dağıtım süreci ile ilgili fiziksel tehlikeler
ürünlerin fiziksel transferinden ve depolanmasından kaynaklanan dinamik ve
statik gerilimlerden oluşur. Ambalaj
ürünü, kırılganlığına bağlı olarak, aşağıdaki tehlikelerden bir ya da birkaçına
karşı korumalıdır:
- Titreşim
– çizilme, bozulma, aşınma, gevşeme, kırılma, yanlış dizilme, vs.
önlemek için.
- Darbe
– ezilme, kırılma, çatlama, bozulma, çentilme ve kayma, vs. önlemek
için.
- Delik
– sızma, elenme, kirlenme, çentilme, vs. önlemek için.
- Sıkışma
– ezilme, bükülme, eğrilme, sapma, vs. önlemek için.
- Gerilim, kesilme, burulma, yırtılma,
vs. gibi çeşitli fiziksel koşullar.
Titreşim şokları hem tesis içinde taşınması hem de nakletme sırasında meydana gelebilir.
Örneğin konveyörler ve forkliftler
üzerinde yapılan dahili taşıma sırasında özellikle elektronik cihaz ve cam eşya
gibi kırılgan ürünler hasar görebilir. Ancak,
titreşim hasarı en çok nakliye sırasında meydana gelir.
Darbe şokları hem
taşıma hem de nakletme sırasında oluşur. Taşıma sırasında oluşan darbeler daha çok elle
taşıma sırasında veya düşürme, atma ya da devrilme gibi kötü kullanım sonucu
meydana gelir. Nakliye darbesi şokları
nakliyecinin, örneğin demiryolu geçidinden geçerken, şerit değiştirirken, fren
yaparken, makas değiştirirken ani hızlanması ya da yavaşlaması sırasında
oluşur.
Bu darbeler konveyörler ve
kanallar üzerinde dahili taşıma sırasında ve nakliye araçları yüklenirken ve
boşaltılırken de meydana gelir, örneğin bir forklift eşikten geçerken ya da
konveyör sistemlerindeki ambalajların birbiriyle çarpışması sırasında.
Delinme tehlikeleri hatalı taşıma ve/veya hatalı istifleme prosedürleri nedeniyle meydana
gelir. Hatalı taşımanın nedeni forklift
gibi malzeme taşıma ekipmanının dikkatsiz kullanılmasıdır. Hatalı istifleme ise ambalajlanan ürünlerin
nakliye aracında veya taşıma sırasında keskin cisimlerle temas etmesi sonucu
oluşur.
Sıkışma gerilimleri şunlardan kaynaklanabilir:
- Ambalajlanan
ürünün üzerine ağırlık [kütle] konmasından kaynaklanan statik koşullar
- Darbe
şoklarının dinamik gerilimleri
Ürün (birincil ambalaj dahil) bu tür bir hasara maruz
kalacağı zaman, nakliye ambalajı sıkışma gerilimlerine karşı dirençli
olmalıdır.
Statik sıkışma daha çok istifleme sırasında meydana gelir.
Statik istifleme direncini etkileyen çeşitli faktörler vardır. Bunlar arasında
aşağıdakiler sayılabilir:
- Malzeme
yorgunluğu faktörlerine yol açan istifleme süresi
- Nem
gibi malzeme direncini etkileyen çevresel etkiler
- Taşıma
sırasında malzemelerin hasar alması.
Eksantrik yükleme, istif rafı rayları ya da panolarına bağlı
konsantre gerilimler, kilitli istifleme tarzı ve taşıma ekipmanının hatalı
kullanılmasına bağlı kırık ve delikler statik istifleme tehlikelerine yol açan
ilave faktörlerden bazılarıdır.
Dinamik sıkışma gerilimleri genellikle darbelerden, taşıma
sırasındaki şoklardan ve nakliyeden kaynaklanır. Örneğin, yükün nakliye aracı
içinde kayması ambalajlı ürünler üzerinde normal istifleme yönü dışındaki
eksenlerde sıkışma gerilimi oluşturur.
Mekanik ve elle istifleme sırasında ya da konveyör
hatlarında meydana gelen darbeler, üründe bu kuvvetlere hasarsız dayanabilecek
yeterli yapısal direnç yoksa, ambalajın karşı koymasını gerektiren sıkışma
gerilimleri doğurur.
Çeşitli fiziksel koşullar arasında malzemedeki gerilimlerden kaynaklanan gerilme, kesilme,
burulma ve yırtılma koşulları yer alır. Örneğin, bir konteynırın üst
tarafından asılması sonucu oluşan gerilim yükün ambalajı germesiyle sonuçlanır.
Diğer çeşitli
tehlikeler
Çevresel ve fiziksel tehlikelere ek olarak, ambalaj diğer
bazı potansiyel dış tehlikelere karşı da koruma sağlamalı ve ürünün diğer
ürünlere, kişilere ya da mallara zarar vermesini önlemelidir. Bazı mallarda
aşağıdakilere karşı önlem almak gerekir:
- Mikroorganizmalar
– küf, bakteri ve diğer mikroorganizma saldırılarını önlemek için
- Haşere
ve kemirgenler – Zararlıların yol açtığı kirlenmeye bağlı bozulmayı
önlemek için
- Çalınma
– Ürünün kolayca götürülmesini önlemek için
- Kurcalanma
– Ambalajın geride hiçbir kanıt bırakmadan açılmasını önlemek için.
Mikroorganizmaların depolama ya da nakliye sırasında yol açtığı
kirlenme bazı gıda ürünleri, sabun ve diğer hassas yükler haricinde nispi
olarak önemli değildir. Bu hallerde,
ambalaj malzemesinde ve nakliye aracında özel işlemler yapılabilir.
Benzer şekilde, haşere istilasına maruz kalan bölgelerde
ambalaj malzemeleri hasar alsa bile haşere ya da kemirgen saldırısı da sadece
bazı ürünler için tehlikelidir. Fabrikada hijyen sağlamak amacıyla zararlıları
kontrol altında tutmak için haşere ilaçları ve kemirgen kovucular
kullanılabilir. Ancak bunlar gıda
ürünlerinde kullanılmamalıdır!
Ürünün özelliğine ve dağıtım zincirinin türüne göre çalınma
da sorun olabilir. Modern birleşik (istif rafı kullanılan) nakliyede ve
dağıtımda taşıma gereken çok miktarda ürün olduğu için çalınma riski çok
düşüktür.
Kurcalanmayı önleyen ambalajlarda olduğu gibi, çalınma
riskini azaltmanın ve en azından bir ambalaja hırsızların dokunup dokunmadığını
fark edebilmenin birçok yolu vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder